Arvoisa juhlaväki,
Miten antiikki ja historia voivat edelleen inspiroida oppimista ja moderneja oppimisympäristöjä?
Sana dialogi tulee antiikin kreikan kielen sanoista dia (kautta) sekä logos (sana). Tämä kahden tai useamman ihmisen vuoropuhelu on parhaimmillaan toisen arvostamista ja ymmärtämistä ilman omien arvostusten ja oletusten tuomista keskusteluun. Upeinta tasoa edustaa yhdessä ajattelu ja uusien ideoiden tuottaminen yhdessä eli idealogi. Tällöin kaikki kokevat olleensa mukana prosessissa ja tuotoksessa. Dialogi on erinomainen oppimisen, opettamisen ja johtamisen menetelmä. Dialogi edellyttää turvallisuutta ja toisen arvostusta.
Lukiomme kestävän kehityksen sertifikaatin kehittämisteema liittyy myös arvostuksen käsitteeseen. Miten arvostamme luontoa, elinympäristöämme sekä kulttuuriamme ja yhteisöämme. Tässä teemassa kaikki ja jokainen liittyvät toisiinsa. Miten arvostamme toistemme työntekoa, pidämmekö lukiomme paikat kunnossa ja mitä meille tarkoittavat ystävyys ja toveruus. Autammeko kaveria silloin kun on tarve. Heimossamme jokaisen pitää saada olla sitä mitä on – kyseenalaistamatta.
Terve sielu terveessä ruumiissa -sanonta on jo antiikin ajoista lähtien viitannut ihmisen kokonaisvaltaiseen terveyskäsitykseen. Eli kun pitää huolta kehostaan, niin mielikin pysyy virkeämpänä. Ja kääntäen virkeä ihminen pitää huolta kropastaan. Tätä mielen ja kehonhuoltoa varten koulunmäelle valmistuu ainutlaatuinen oppimisympäristö. Uimahalli- monitoimitalokompleksi kuntosaleineen on erittäin mittava panostus kuntalaisten hyvinvointiin. Lukiolle rakentui moderni ulko-oppimisympäristö, johon kuuluvat amfiteatteri opinportaat sekä 3 vastaan 3 koripallokenttä ja pingispöytä. Syksyllä mielenhyvinvointia tuettiin Seppo pelillä ja mielenterveyskävelyllä koulun ympäristössä.
Erasmus Rotterdamilainen oli 1500-luvulla elänyt humanisti ja renessanssifilosofi, joka korosti ihmisarvon mukaista elämää ja kohtelua. Lisäksi hän oli Euroopan kansalainen, joka asui useassa eri maassa ja kävi kirjeenvaihtoa satojen eurooppalaisten valtionpäämiesten kanssa. Hänen nimeään kantava Erasmus+ akkreditointi- ja rahoitusohjelma käynnistyi myös Muuramen lukiossa. Ensimmäinen vierailukohde oli Slovenian Koper, jossa lukiolaiset tutustuivat Sloveni
an huikeaan luontoon, ihmisiin ja historiaan. Tavoitteena ohjemassa on perehtyä eurooppalaiseen kulttuuriin, kieliin ja tapoihin. Erasmus Rotterdamilainen elää siis vahvasti meissä.
Historiallisessa perspektiivissä tekemällä oppimisella on vahva tausta. Sanotaan, että kun kuulee niin unohtaa, kun tekee niin oppii ja kun opettaa niin ymmärtää. Ennen kouluja tämä tekemällä oppiminen eli learning by doing oli se ainoa tapa oppia jokin asia tai tehtävä. Harjoittelemme tätä tekemällä oppimista monessa oppiaineessa, mutta erityisesti kekessä ja yrittäjyydessä. Ilokseni huomasin uusien ykkösten runsaan määrään näissä opintojaksoissa. Yrittäjyyden oli valinnut jopa 50 opiskelijaa 85. Myös osuuskuntamme sai uusia kisällejä 39 ja opasopiskelijoita 26. Uusille opasopiskelijoille onkin tarvetta, sillä lukiollamme vieraili jo syksyn aikana ryhmät Nepalista, HongKongista, Shanghaista ja Unkarista.
Osuuskunta Kisällimme on puolestaan jatkumoa keskiaikaisesta kilta- ja ammattikuntajärjestelmästä, jossa oppipoika harjoitteli jonkin ammatin ja teki sitten ns. kisällityön. Kisällityö saattoi olla vaikka kengät tai hattu, jolla lunastettiin ammattilaisen asema ammattikunnassa. Kisälli saattoi edetä mestariksi, joka oli alansa huippuammattilainen. Oltermanni oli kaupungin paras juustontekijä ja suutarimestari laadukkain kengäntekijä.
Vietämme tänään lakkiaisten ohella myös Suomen itsenäisyyspäivää. Itsenäisen valtion keskeisiä kansallissymboleja on nähtävissä ympärillämme. Meille rakas siniristilippu oli alun perin autonomian aikana Pietarin pursiseuran lippu. Tästä lipusta muotoutui Suomen valtiolippu kirjailija-historioitsija Sakari Topeliuksen toimesta 1860-luvulla.
Juhlan lopuksi laulettava Maamme-laulu esitettiin ensimmäistä kertaa ylioppilaiden kevätjuhlassa vuonna 1848. Laulun sanat ovat kansallisrunoilija Johan Ludvig Runebergin käsialaa. Vårt land eli Maamme-runo löytyy Runebergin kirjoittamasta Vänrikki Stoolin tarinoista, joka kertoo Suomen sodan ajasta ja suomalaisten sinnikkyydestä eli siitä kuuluisasta sisusta. Historia on siis jatkuvasti läsnä ajassamme ja antaa pohjaa myös monille koulu-uudistuksille.
Terveiset abiturienteille
Ja sitten päivän tärkeimpään teemaan – teihin hyvät abiturientit.
Heidi: sinulle on hyvin tärkeää cheertanssi harrastuksesi. Et ainoastaan kilpaile lajissasi, vaan myös valmennat muuramelaisia cheertanssi harrastajia sekä vedät lasten sportti- tarzankerhoa. Arvostan työtäsi.
Essi: olet rauhallinen ja tarmokas opiskelija. Paneutumisesi näkyi myös loistavana terveystiedon kokeen tuloksena.
Elsa: sinä olet kova kuntoilija ja pidät huolta itsestäsi. Koulukin meni erinomaisesti ja löysit itsesi. Nähdään taas Alivella.
Aava: olet aina iloinen ja ulospäinsuuntautunut nuori. Oli rohkea veto lähteä Mistral Boreal vaihtoon Ranskaan vieraaseen maahan. Selvisit siitäkin hienosti.
Nea: olit suvereeni Kisällin talousvastaava ja kanssasi oli ilo tehdä töitä. Vankkumaton englanninkielen taitosi takasi sen, että ulkomaalaisten vieraiden kanssa oli helppoa toimia
Miina: olet matemaattisesti lahjakas. Se antaa sinulle hyvät pohjat ja valmiudet jatko-opintoihin. Löydät varmasti polkusi.
Aaro: sinulla on matemaattista ja kielellistä lahjakkuutta. Olit aina tukenani esittelemässä virtuaalitodellisuus laitteita vieraillemme. Taiwanin opintomatkanne oli varmasti ikimuistoinen.
Emma: sinulla on hyvin laaja yleistieto. Omaat erinomaiset matemaattiset, kielelliset ja yhteiskunnalliset taidot. Niillä pääset vielä pitkälle.
Aino: meillä on yksi yhteinen ja rakas harrastus : koripallo. Paitsi, että sinä olet vienyt sen paljon pidemmälle kuin minä: pelaajana, valmentajana ja koripallotuomarina. Kunnioitan työtäsi lasten ja nuorten parissa.
Pauliina: olet matemaattisesti lahjakas ja erityisen tarkka, huolellinen ja vastuuntuntoinen nuori. Sinut tunnetaan rauhallisena, luotettavana ja tunnollisena. Kanssasi ei joudu pulaan.
Tulevista ylioppilaista meille jäi siis hyvin myönteinen kuva. Teissä on monenlaisia osaajia ja taitureita. Teissä on lukuisia urheilijoita, sinnikkäitä puurtajia ja työmyyriä, kansainvälisiä tyyppejä ja kielineroja sekä monilahjakkuuksia. Käyttäkää noita taitoja eduksenne ja olkaa rohkeita. Kiitos teille kaikille näistä yhteisistä vuosista ja toivon menestystä jokaiselle elämässänne.
Oikein onnellista lakkiais- ja itsenäisyyspäivää kaikille!
Aki Puustinen, rehtori
Muuramen lukio