Olemme ottaneet osittain käyttöön sähköisen lupa-asiointipalvelun. Sen kautta voit hakea rakennusvalvonnan lupia, kysyä etukäteen kommentteja suunnitelmillesi sekä seurata lupasi etenemistä rakennusvalvonnassa. Sähköisen arkistoinnin puuttumisen vuoksi varsinaiset pääpiirustukset on kuitenkin edelleen toimitettava kolmena sarjana paperiversioina rakennusvalvontaan. Lopulliset dokumentit kannattaa toimittaa paperiversioina rakennusvalvontaan vasta, kun suunnitelmat on viranhaltijan toimesta alustavasti hyväksytty.
Palvelun kautta asioiminen on nopeaa ja helppoa. Jättääksesi lupahakemuksen sinun on tunnistauduttava vahvasti joko verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella koska asiointipalvelussa käsitellään luottamuksellisia ja luvanvaraisia tietoja. Hakijaksi voi ohjelmassa kirjautua vain yksi henkilö. Mikäli rakennuspaikalla on useampi haltija, tarvitset lisäksi heiltä valtakirjat. Kannustamme valtuuttamaan pääsuunnittelijan lupahakemuksen perustajaksi ja täydentäjäksi.
Sähköisen asiointipalvelun kautta käsitellään myös työnjohtaja-asiat. Hakijan tulee huolehtia siitä, että kaikki hankkeeseen tarvittavat asiakirjat ovat kunnossa. Lupahakemusta voi kuitenkin täydentää hakemuksen jättämisen jälkeenkin tai jättää sen kautta neuvontapyynnön.
Hakemuksen perustaja antaa rakennushankkeeseen ryhtyville, työnjohtajille ja erityissuunnittelijoille käyttöoikeuden hankkeelle. Sen kautta he pääsevät täydentämään hakemusta ja seuraamaan hakemuksen käsittelyä.
Liitä suunnitelmat ja muut liitteet hakemukseen sähköisinä tiedostoina (pdf).