Lupapiste -palvelu käyttöön lupien hakemiselle 1.1.2025 alkaen
Uuden rakentamislain mukaisten lupien hakeminen sekä hallinta onnistuu 1.1.2025 alkaen sähköisessä Lupapiste-palvelussa. Palvelun avulla vähennämme tarvetta paperisten hakemusten ja dokumenttien toimittamiselle sekä toimistokäynneille. Palvelun käyttöönoton tavoitteena on sujuvoittaa ja nopeuttaa kaikkien osapuolten työtä. Rakennuslupahakemuksen tai siihen liittyvän kyselyn pääsee tekemään heti palveluun rekisteröitymisen jälkeen.
Muuramen rakennusvalvonnassa siirrytään Lupapisteen käyttöönoton yhteydessä asiakirjojen sähköiseen arkistointiin, joten paperilla jätettyjen hakemusten muuttamisesta sähköiseen muotoon peritään voimassa olevan rakennusvalvontataksan mukainen maksu.
Lupapisteen käyttö
1. Rekisteröidy palveluun ensimmäisen käyttökerran yhteydessä ja kirjaudu tämän jälkeen sisään sähköpostiosoitteella sekä salasanalla.
2. Hakemuksen tai kyselyn luominen: Valitse hankkeesi sijainti ja päätoimenpide. Tämän jälkeen pääset joko tekemään kyselyn hankkeeseen liittyen tai luomaan hakemuksen aiempien valintojesi pohjalta.
3. Kutsu tarpeelliset tahot mukaan hankkeelle ”Osapuolet”-välilehdeltä. Kun henkilöt ovat hyväksyneet hankekutsun, voidaan heidän tietonsa valita mukaan hakemukselle ja täten säästytään turhalta näpyttelyltä. Huomiothan, että mikäli hankkeellesi vaaditaan pääsuunnittelija, vastaa hän pääsääntöisesti hankkeen edistämisestä ja viranomaiskommunikaatiosta Lupapisteessä.
4. Tallenna hankkeelle siihen liittyvät tiedot ja dokumentit yhdessä muiden osapuolten kanssa. Kaikki kirjoittamasi tiedot tallentuvat automaattisesti hakemukselle ja voit jatkaa sen täydentämistä sinulle sopivana ajankohtana.
4. Kysy tarvittaessa neuvoa viranomaiselta hankekohtaisen ”Viestit”-ikkunan kautta.
5. Jätä hakemus eteenpäin viranomaiselle ”Hakemuksen jättäminen” -välilehdeltä.