Keskisuomalaiset työnhakijat hoitavat työnhakuun liittyviä asioita kuntien palvelupisteissä vuodenvaihteen jälkeen. Jyväskylän työvoimapalveluiden Muuramen toimipiste sijaitsee kunnan virastotalossa.
Käy tutustumassa palveluun kunnan verkkosivuilla:
TE-toimistojen henkilökunta siirtyy vuoden vaihteessa työskentelemään kuntien muodostamille työllisyysalueille sekä muihin valtion virastoihin. Työvoimapalveluiden siirto valtiolta työllisyysalueille on historiallisen mittava uudistus. Työvoimapalveluita käyttävät henkilöasiakkaiden lisäksi myös yritykset.
Lakkaudettavasta Keski-Suomen TE-toimistosta vakuutetaan, että kaikki työnhakija- ja yritysasiakkaat saavat palveluita normaalisti vuoden vaihteen jälkeen, mutta pieneen viiveeseen asioiden hoidossa on syytä varautua.
Työnhakijoiden työnhaku pysyy voimassa normaalisti muutoksesta huolimatta. Työllisyysalueiden palvelunumeroissa ja palveluissa voi olla tavallista enemmän ruuhkaa tammikuun alussa. Oma työntekijä voi muutoksen yhteydessä vaihtua, joten vanhat puhelinnumerot eivät enää välttämättä toimi. Paikan päälle palvelupisteisiin ei kuitenkaan kannata tulla vuoden ensimmäisinä päivinä, ellei siihen ole pakottavaa syytä.
-Paras tapa hoitaa työnhaun asioitaan on jättää yhteydenottopyyntö asiointi-verkkopalvelussa, joka löytyy Työmarkkinatorilta, kertoo Pohjoisen Keski-Suomen työllisyysalueen valmistelun projektijohtaja Riikka Hytönen.
Palvelu yrityksille ja henkilöasiakkaille löytyy osoitteesta: https://tyomarkkinatori.fi
Kolme työllisyysaluetta
Keski-Suomeen muodostuu kolme työllisyysaluetta, joiden vastuukuntina toimivat Jyväskylä, Jämsä ja Äänekoski. Muurame kuuluu Jyväskylän työllisyysalueeseen. Muuramelaiset saavat palvelun kunnan virastotalosta osoitteesta Virastotie 8.
Keski-Suomessa meneillään olevat työllisyyden kuntakokeilut jatkavat vuoden 2024 loppuun asti suunnitellusti. Työllisyysalueet avaavat asiakaspalvelutiloja työnhakijoille eri kuntiin vuoden vaihteessa.
Työnhakija- tai yritysasiakkaiden ei tarvitse tehdä mitään, vaikka työvoimapalveluiden palveluntarjoaja vaihtuu. Henkilö- ja yritysasiakkaiden sähköisenä asiointipaikkana toimii jatkossakin Työmarkkinatorin asiointi-verkkopalvelu.
Työmarkkinatori on korvannut TE-toimistojen verkkosivut jo aiemmin. Tämän lisäksi palvelut löytyvät oman kunnan tai työllisyysalueen verkkosivujen kautta. Työnhakija- ja yritysasiakkaiden oma yhteyshenkilö sekä asiointipaikka saattavat vaihtua muutoksen yhteydessä.
Jyväskylässä työnhakijoita palvellaan 1.1.2025 alkaen kahdessa osoitteessa. Jyväskylässä työnhakijat asioivat osoitteessa Asemakatu 4. Vieraskielisille suunnatut International House Jyväskylän palvelut sijaitsevat osoitteessa Hannikaisenkatu 11—13. Yritykset voivat olla yhteydessä jatkossakin Jyväskylän elinkeinopalveluihin puhelimitse tai verkkolomakkeella, jotka löytyvät elinkeinopalveluiden verkkosivuilta.
Palvelut lähemmäs käyttäjiä
Työllisyysjohtaja Hanna Lähteelä Jyväskylän kaupungilta näkee, että uudistuksen tarkoituksena on tuoda palvelut lähemmäksi käyttäjiä. Työvoimapalveluista tulee osa kunnan peruspalvelua esimerkiksi koulutuspalvelujen, elinkeinopalvelujen ja yhdyskuntarakentamisen lisäksi. Kunnat tuntevat asukkaansa ja elinkeinoelämänsä parhaiten. Lisäksi kunnat haluavat kohentaa omaa elinvoimaansa ja talouttaan kaikilla käytettävissä olevilla keinoilla.
– Tavoitteena ei ole vain siirtää työvoimapalveluja ja henkilöstöä valtiolta työllisyysalueille ja kuntiin, vaan kehittää palveluita entistä vaikuttavammaksi. Voimme esimerkiksi suunnata ammatillista koulutusta tukemaan paremmin alueen työllisyyttä ja yritysten tarpeita, Yritysasiakkaat saavat neuvontaa ja ohjausta työntekijöiden rekrytointiin omasta kotikunnasta tai omaan kotikuntaan palveluita tuottavasta vastuukunnasta, arvioi työllisyysjohtaja Hanna Lähteelä.
– Paikallistuntemus auttaa vastaamaan työnantajatarpeisiin ja mahdollistaa nopeamman työllistymisen. Korostamme tiivistä keskustelua kunnan ja yritysten välillä. Lisäksi teemme Keski-Suomen kuntien kanssa yhteistyötä työvoiman alueellisen liikkuvuuden eteen. Palveluja uudistettaessakin jatkamme sitä hyvää työllisyyden edistämisen työtä, mitä TE-toimisto on jo vuosikymmenten aikana tehnyt, kertoo Jämsän työllisyysaluejohtaja Satu Soutolahti.
Työmarkkinatorilla käyttökatko vuodenvaihteessa
TE-palveluiden tietojärjestelmiin tehdään päivitys, jonka vuoksi Työmarkkinatorin henkilöasiakkaan sekä työnantajien verkkoasiointipalvelut ovat pois käytöstä. Käyttökatko alkaa 30.12.2024 ja päättyy suunnitelmien mukaan 2.1.2025 klo 8.
Mikäli olet jäämässä työttömäksi vuoden lopussa, niin käynnistäthän työnhakusi hyvissä ajoin. Työnhakuun liittyvät asiat tulee hoitaa hyvissä ajoin ennen vuoden vaihdetta. Käyttökatkon aikana ei ole myöskään mahdollista esimerkiksi luoda tai päivittää työnhakuprofiilia tai työpaikkailmoituksia.
Jyväskylän työllisyyspalveluiden Muuramen toimipiste on suljettu 30.12.2024 – 1.1.2025. Puhelinpalvelu on myös kiinni. Posti otetaan vastaan. Varauduthan myös siihen, että käyttökatkon jälkeen sekä puhelin- että verkkopalveluissa voi olla ruuhkaa.
Vuoden alusta TE-palveluiden yhteystiedot muuttuvat, työnhakija- ja yritysasiakkaiden oma yhteyshenkilö muuttuu ja asiointipaikka saattaa vaihtua, mutta Työmarkkinatori.fi pysyy jatkossakin sähköisenä asiointikanavana.
Työmarkkinatorin asiointipalvelussa voit hoitaa asioita, jotka liittyvät työnhaun aloitukseen, työttömyysturvaan, yhteydenottoihin ja tapaamisiin, suunnitelmaan, koulutuksiin ja palveluihin sekä työnhaun muutokseen ja päättämiseen.